ביה"ס לחילוץ ממים זורמים  - SafeRescue -SwiftWater Rescue Academy

המדריך לזהירות מטיילים בסביבת מים זורמים 






















 



































































 

המדריך לזהירות מטיילים בנתיבי מים זורמים SwiftWater

מיועד למטיילים בחול.

הקדמה : סביבת מים זורמים אינה דומה לשום סביבה אחרת שאנו מכירים מחיי היום יום , לכן עין לא מקצועית

אינה מסוגלת להבין ולזהות את הסכנות הטמונות בסביבה זו .

ברוב המקרים המטייל יזהה בטעות סביבת מים זורמים כסביבה נוחה וקלה לשחייה, חציה ו/או שייט.

אבל האמת יכולה להיות ובדרך כלל שונה לחלוטין.

נהרות, נחלים, תעלות ניקוז וערוצי שיטפונות מהווים גורם סכנה נפוץ לפציעות ,טביעה ומוות של מטיילים.

יש להבין כי סביבת מים זורמים שונה לחלוטין מכל סביבה אחרת המוכרת לנו. השוני העיקרי והמשמעותי ביותר הוא העובדה שהמים ממשיכים לזוז ולהפעיל כוח ללא הפסקה.

ב 40 שנה האחרונות, רק בארה"ב עצמה, נגרמו 800 מקרי מוות בנתיבי מים זורמים ועוד אלפי מקרים בעולם כולו. טביעות שנגרמו כתוצאה מכניסה לנתיבי מים זורמים התרחשו הן בספורט השייט, הן בשחייה והן בכניסה לנהרות.

מיותר לציין שכמות הנפגעים שלא נהרגו גדולה בעשרות מונים. מספרים אלו לא כוללים אירועים שנגרמו בשיטפונות ואסונות טבע.

כישראלים, אנחנו פחות מודעים לסכנות שבגופי מים זורמים מפני שבישראל רוב גופי המים בעלי ספיקת מים נמוכה יחסית בהשוואה לשאר העולם והחשיפה לתחום זה קטנה  יחסית .

מה אסור  לעשות בסביבת מים זורמים .

אסור להיכנס לנתיבי מים זורמים במקומות שאינם מפוקחים ובהיעדר השגחת אנשי מקצוע והצלה המתמחים במים זורמים.

אין להיכנס למים זורמים עם רכבים, בהליכה, בשחייה ו/או עם כלי שייט ללא הידע המתאים והציוד הנדרש וכן ללא התמחות בנושא המים הזורמים ובתחום ההצלה.  אסור לבנות כלי שייט מאולתרים ולשוט איתם .

v     לעולם אין להיכנס לנתיב מים זורמים ללא חגורת הצלה וקסדת מים זורמים בעת הצורך.

v    

יש לבחור את ספקיות הרפטינג\שייט הטובות והמקצועיות ביותר, בייחוד במדינות עולם שלישי. כמובן לא את החברה הזולה יותר. לזול בדרך כלל יש סיבה

 

כל סוג של שייט או פעילות  בנהרות יתבצע אך ורק תחת ובהשגחת חברות רפטינג המשכירות את כלי השייט וכן את הציוד הנדרש למטייל ודואגות לבטיחותו ולבטיחות המסלול.











פרקים :

דף 1      :  הקדמה

דף 2-4 :  סוגי פעילויות בהם נחשפים מטיילים בעולם לסכנות  במים זורמים .

דף 6-7 : פירוט מסלולי השייט וכלי השייט לפי דרגות קושי 1-5.

דף 8-10 :  כיצד  נבחר את ספק השייט,מסלול השייט,מועד השייט וכן איך נתכונן :

דף   11 :  דירוג  קושי נהרות

סוגי פעילויות בהם נחשפים מטיילים בעולם לסכנות  במים זורמים

 

  1. טיולים רגליים ורכובים בסביבת נהרות ושיטפונות והצורך לחצות נתיבי מים זורמים כדי להגיע ליעד מסוים.

הסבר : המטייל אינו יודעי להעריך את גובה המים, עוצמתם ואינו יודע לזהות מכשולים וסכנות במים ובזרימה .

בדרך כלל ברכב (וכן בטיול רגלי) אין ציוד הצלה למים זורמים. כמובן שרכב אינו בנוי לחצייה של מים זורמים.

50% מנפגעי שטפונות בעולם נגרמים כתוצאה מכניסת רכבים לאזורים מוצפים .
לפעמים זה נראה קל ופשוט ,אבל זה כמו לשחק על החיים שלך בקזינו .

עובדות על נתיבי מים זורמים

1.מים זורמים בעומק של 50 ס"מ יציפו וייסחפו כל רכב קטן ואו ג'יפ .
2.הכביש יכול להיות שבור או חסום בעפר וסלעים .אי אפשר לראות את מצב הכביש מתחת למים .
3.המנוע עלול להיכבות בתוך האפיק.
4.ספיקת מים בשיטפון עלולה לגדול במהירות רבה ובהפתעה.

כדי שהרכב לא יצוף ,משקל הרכב צריך להיות גדול יותר מאשר משקל המים שנפח הרכב דוחה .
זה לא קורה ברכבים רגילים או ג'יפים וגם במשאיות ואוטובוסים.לכן בכל הרכבים המוכרים לכם הסכנה גדולה מאוד .

כדי שהרכב לא יצוף ,משקל הרכב צריך להיות גדול יותר מאשר משקל המים שנפח הרכב דוחה .
זה לא קורה ברכבים רגילים או ג'יפים וגם במשאיות ואוטובוסים.לכן בכל הרכבים המוכרים לכם הסכנה גדולה מאוד . כדי שהרכב לא יצוף ,משקל הרכב צריך להיות גדול יותר מאשר משקל המים שנפח הרכב דוחה .
זה לא קורה ברכבים רגילים או ג'יפים וגם במשאיות ואוטובוסים.לכן בכל הרכבים המוכרים לכם הסכנה גדולה מאוד .

 כדי שהרכב לא יצוף ,משקל הרכב צריך להיות גדול יותר מאשר משקל המים שנפח הרכב דוחה .
זה לא קורה ברכבים רגילים או ג'יפים וגם במשאיות ואוטובוסים.לכן בכל הרכבים המוכרים לכם הסכנה גדולה מאוד .

5.   25 ס"מ של זרימה בשיטפון יכולים להרים רגליו של אדם ולהפיל אותו .

6. מים זורמים גורמים לאיבוד חום הגוף פי 25 מאיבוד חום מחוץ למים.


אסורה חציית מים זורמים עם רכב בשחייה ו/או הליכה במיוחד בעת שיטפונות.

 

 


 


  1. 2.      שיטפונות באזורים נידחים ובסביבה אורבאנית.

 

יש להימנע מלהגיע לאזורים מוצפים ואירועי שיטפונות .

במקרה שאנחנו נמצאים באזור שיטפון ,יש לשאוף להגיע למקום גבוהה ולהימנע מכניסה למים זורמים .

בעת שיטפונות קיימת גם סכנה של חומרים כימיים מסוכנים במים הנסחפים מאזורי ההצפה ומדליפה ממתקנים שהוצפו. אסור לשתות מי שיטפונות בעיקר באזורים מיושבים תעשייתיים.

 


  1. שייט בנהרות כאמצעי תחבורה להגעה ליעד כל שהוא. הפלגות, שיט ומעבורות .

 

בדרך כלל  בנהרות גדולים ורחבים ובאזורים שתחבורת היבשה חסרה .

מומלץ להפליג רק בחברות רציניות ולא להתפתות להפלגות פיראטיות (דייגים ושאר מיני הרפתקאות). חשוב להשתדל לא להיקלע למזג אוויר סוער, לכן תמיד כדאי לבדוק את תחזית מזג האוויר טרם ההפלגה.

יש לבדוק את איכות המפעיל, והכי חשוב – לוודא שיש ציוד ביטחון והצלה (אפודי ציפה חייבים להיות בהישג יד).

 


                                                                                                                                                                

  1. בעת שייט תיירותי חוויתי לצורך הרפתקה וכיף .

 

בסירות,קיאקים, ואו אבובים  מתנפחים או כלי שייט קשיחים :קאנו ,קיאק ,רפסודות עץ ,

הידרו ספיד, ואו פעילות  אתגרית בסביבת ובתוך מים זורמים כמו קניונינג וכדומה. ) פירוט בהמשך)

 


שייט רפסודות במבוק

שייט קיאק מתנפח

סירת רפטינג

 



שייט רפסודות קשיחות

שייט אבובים



קניונינג

הידרו ספיד

 


 

 

 

 

 

  1. 5.      בעת שייט חוויתי בסירות מנוע  מסוגים שונים.

 

 


Jet Boat   - שייט בסירת גט בנהרות

 



שייט בקיאק קשיח

שייט בקאנו קשיח

בעת קורס או לימוד שייט קיאקים/קאנו/רפטינג  מקצועי במים לבנים (פירוט בהמשך).



קושי מסלולי השייט 

רמת הקושי לשייט בנהרות משתנה בין הנהרות השונים ונמדדת בין דרגת נהר 1-5 (מפורט בהמשך),

כאשר דרגה 5 היא הקשה ביותר לשייט מסחרי.

מטייל צריך להתאים את רמת הקושי ליכולות הפיסיות והמנטאליות.

בכל נתיב מים זורמים חובת חגירת חגורת הצלה ולפעמים גם קסדה.

אין להוריד הציוד במשך כל השייט. חגורת הצלה מצילה חיים.

 

פירוט מסלולי השייט וכלי השייט לפי דרגות קושי הנהר (1-5)

א.    דרגת קושי נהר 1-2. שייט משפחות .

כלי השייט האפשריים הינם:סירות,קיאקים ואבובים מתנפחים.קיאקים,קאנו ורפסודות קשיחות,הידרוספיד, ועוד.

תיאור :נהר קל יחסית ללא אשדות ומוגדר כשייט למשפחות.

שייט זה פשוט ואינו דורש ידע מוקדם, בדרך כלל נקרא שייט משפחות ומאפשר שייט גם לילדים.

דרגת קושי נהר 1 ו2  מאפשרת שייט ללא מדריך מקצועי בסירה (כמו שנהוג בשיט המשפחתי באתרי השייט בצפון הארץ.הגושרים, כפר בלום, דג על הדן, הכפר התאילנדי ,רפטינג נהר הירדן, אבו קיאק, רוב רוי)

בדרך כלל ילוו מדריכים את קבוצת הסירות ו/או כלי השייט המפורטים למעלה וישגיחו על המטיילים מרחוק.

בדרך כלל המטיילים ינווטו את כלי השייט לבדם בקלות יחסית .

הסירות המתנפחות הינן סלחניות ויציבות וברמה זאת של נהר קשה יחסית לבצע טעויות בניווט הסירה.

למרות זאת יש צורך בידע בסיסי בכיוון הסירה, בהצלה עצמית והוראות בטיחות.

בדרך כלל ידע זה מועבר ללקוח ע"י חברות הרפטינג בסרטון והסבר קצר .

הקיאקים והכלים הקשיחים צריכים יותר יכולת שליטה אבל במסלולים ברמת קושי 1-2 הם ניתנים לשימוש האדם הסביר והספורטיבי  לאחר הסבר .

ציוד הבטיחות הנדרש/חובה הינו אפוד הציפה במקרה זה הינו פשוט יחסית ובעל יכולת הצפה של 8 ק"ג, לערך.

 ( 16 ליברות), מספיק כדי להציף אדם ממוצע.

כדאי מאוד לנעול נעלי התעמלות ו/או סנדליי מים סגורות. לא כדאי מיני סנדלים הנופלים במהירות מהרגל.השמירה על כפות הרגליים חשובה מאוד  שכן ללא הגנה אין אפשרות לנוע  בתוך ומחוץ למים ללא כלי השייט.

 

אבובים : ברמת קושי 1-2 יוכל אדם ממוצע ליהנות  משייט אבובים והידרו ספיד.

רוב האנשים חושבים שהאבוב הינו כלי בטוח וקל לתפעול .למרות זאת האבוב הינו כלי בעייתי שקל ליפול ממנו ולאבד שליטה.בגלל היחס המקל של החברות השונות  יש לפעמים נטייה לוותר על חגירת אפוד ציפה.

אסור בשום אופן להתפתות לא לחגור אפוד ציפה ואו להוריד במהלך השייט .

יש צורך בליווי מקצועי והשגחה כמו בשייט בסירות וקיאקים.אין לבצע ללא חברה המספקת שירותי אבטחה והסבר.


 

 

 

 

 

 

 

ב.    השייט בנהר בדרגה 3- 5 . שייט אתגרי

 

 

 שייט אתגרי, סירות רפטינג בלבד (למעט אנשי מקצוע  היכולים לשוט בכלי שייט שונים ומגוונים גם בדרגת נהר זו)

  • השייט דורש מדריך רפטינג מקצועי על כל סירה ולכן אין אפשרות לשייט אישי.(לדוגמא שייט כזה מתבצע בירדן ההררי בארץ בתקופת האביב ע"י "חברת נהרות").
  • בשייט זה חובת חגירת אפוד ציפה  וקסדת רפטינג מלאה המגנה גם על האוזניים ונסגרת היטב.
  • אפוד הציפה בדרגת נהר זו הינו יעיל יותר ביכולת ההצפה שלו ובחגירתו על הגוף . הוא מציף  12-11 ק"ג לערך, 22-24 ליברות, בדרך כלל יש לאפוד גם צווארון להגנה על הראש.

חגורת ההצלה אמורה להציף ולהגן על הגוף ממהלומות בעת נפילה למים ולהשאיר את  פני השחיין מעל המים בזמן ההיסחפות .

  • קסדת הרפטינג: מגנה על כל הראש גם מהצדדים מפני מכות ופגיעות בסלעים ומכשולים.
  • הקסדה קלה ובעלת חורי ניקוז. הקסדה הדוקה לראש ואינה מאפשרת  כניסה של זרמי מים בין הראש לקסדה .
  • הקסדה מרופדת בספוג רך בשונה מקסדות אופניים.

(קסדת גלישה לעומת זאת מגנה בעיקר על הראש מלמעלה מנפילת אבנים ופחות מגנה על הראש מהצדדים ולכן

אינה מתאימה  לספורט הרפטינג) .

 

 


 

 

כיצד  נבחר את ספק הרפטינג/שייט,

מסלול השייט ומועד השייט

 

כדי שתוכל/ לבצע את שייט הרפטינג בצורה בטוחה ומהנה עליך לבחור חברה מהימנה ומקצועית המקפידה על בטיחות . עליך לבחור מסלול מתאים ובעונה מתאימה.

בעיקר בארצות עולם שלישי בהן אין פיקוח וישנן גם חברות חובבניות  .

בדיקות שעליך לעשות :

  1. 1.      המלצות : שאל  מטיילים שפגשת ובפורומים באינטרנט באיזו חברה בצעו את השייט וקבל המלצות.
  2. 2.      בקש נתונים על מדריכי החברה והכשרתם, כמה שנים הם מדריכים ? לוקח שנים רבות להפוך למדריך רפטינג מקצועי. איזה הסמכות יש להם ?
  3. 3.      כמה זמן החברה קיימת והאם היו אסונות בחברה ומתי.
  4. 4.      בחן את הסירות והציוד, האם הוא נראה תקין ומטופל. אל תסכים לחגור חגורת הצלה וקסדה שאינם תקינים ו/או אינם למידתך .
  5. 5.      וודא כי מספר השייטים בסירה תואם את גודל הסירה ובכל מקרה אין צפיפות. מספר האנשים נקבע לפי גודל הסירה ומצב המים.

בדוק את מידת ההצפה  של אפודי ציפה בהתאם לדרגת הקושי של השייט. 11-12 ק"ג לשייט אתגרי, דרגה 3-5.

  1. 6.       בחן את המדריכים וציודם , האם הציוד נראה  מקצועי . האם יש לכל מדריך "שק חבל" המיועד להצלה

וסכין על חגורת ההצלה שלו ? באם המדריך עצמו לא חובש קסדה ו/או  חסר ציוד זה מראה על חוסר מקצועיות .

 

 

  1. 7.      באם המים והסביבה קרים שאל איזה לבוש תקבל, שימוש בחליפת צלילה ונעלי צלילה (נאופרן ) חובה לשמירה על חום הגוף.יש לזכור כי איבוד חום הגוף במים מהיר פי 25 מאשר מחוץ למים .

יש לנעול נעליים נוחות וסגורות כדי להימנע מפגיעה בכף הרגל במקרה של נפילה למים. אין להשתמש בסנדלים העלולות ליפול בעת כניסה למים. נעלים עם עקב וסוליה קשיחה ובעלת אחיזה טובה בקרקע חלקה ישמרו על כף הרגל ויאפשרו תנועה במים. בעת תנועה רגלית בנהר ובשחייה השימוש בנעליים מתאימות הינו חיוני מאוד להישרדות.

  1. 8.      יש לוודא כי יש בסירה מכשיר קשר/סלולארי אטום למים, תיק חובש ,עזרה ראשונה, מי שתייה .

 

 

 

  1. 9.      וודא כי הנך מקבל הסבר כיצד לנהוג בשייט ומה לעשות במקרים של התהפכות סירה ו/או נפילה למים שלך או של חבריך. בדרך כלל מתבצע תרגול של שחיית הישרדות בהתחלת השייט במקום שאינו מסוכן.
  2. 10.  האם יש רכב המלווה את  השייט כדי לעזור בעת צרה. למי פונים בעת צרה ותוך כמה זמן תגיע עזרה.
  3. 11.  דע מה אורך השייט, נתיב השייט וזמן השייט, נקודת יציאה ונקודת סיום. שאל גם על נקודות גישה והצלה לנהר.

שאל כמה אשדות יש בדרך ובאיזה דרגת קושי וראה אם המסלול מתאים לך ולחבריך ? בחר מסלול לפי רמת הקושי ודרגת השייט בהתאם ליכולתך וליכולת חבריך .

אם יש כביש לאורך כל תוואי הנהר השייט בטוח יותר בהשוואה לנהר שאין לו  כביש/שביל לכל אורכו.

ככל שתוואי הנהר מאפשר גישה נוחה יותר להצלה הוא נחשב בטוח יותר.

  1. 12.  וודא שהשייט כולל תרגול והסבר על שחייה הישרדותית נכונה במים (תרגולת גלישת גוף) זורמים למקרה של נפילה למים והתהפכות סירה.
  2. 13.  בדוק את מזג האוויר והאם צפויים גשמים שעלולים להעלות את מפלס המים ועוצמת הזרימה באופן ניכר.
  3. 14.  שייט במסלולים בדרגה 3-5 יהיה תמיד עם כמה סירות ו/או סירה וקיאק ליווי. אל תסכים לצאת לשייט עם סירה אחת בלבד (לעזרה בעת הצורך ).

 

  1. 15.  בדוק את מצב המים ומתי נפתחה עונת השייט.

העונה : בדרך כלל כדאי לבצע שייט אך ורק החל מסוף העונה הגשומה. שייט במהלך העונה הגשומה עלול  להתפתח עקב גשמים לשייט במים גבוהים מאוד המקשים על השליטה בסירה ועל יכולות ההצלה.

 ברר האם הנך בתחילת עונת השייט או בסופה. בדרך כלל נעדיף לבחור את השלב בעונת השייט בו ספיקת המים ממוצעת . נעדיף לא לפתוח ראשונים את עונת השייט  אלא  להיות באמצע העונה .

באמצע העונה החברות מתורגלות בארגון השייט, המדריכים מכירים את הסכנות השונות ויודעים להימנע מהן,

ספיקת המים עדיין גבוהה יחסית ומהנה.

המדריכים מכירים את הנהר בצורה טובה והם בכושר טוב לאחר שביצעו שיוטים רבים .

הנהר אינו משתנה פתאומית מכיוון שאין שינוי קיצוני בספיקת מי הנהר .

כמובן שיש להתחשב בכך שלפעמים ספיקת המים אינה גבוהה בתחילת העונה עקב חוסר גשמים וזה יכול לשנות המערכת השיקולים. עדיין  המדריכים והחברות לא מתורגלים  ו"חלודים" גם בתחילת עונה כזאת.

 

 

 

 

 

איך להתכונן ולהתנהג במהלך השייט.

 

1.אסור להשאיר שרוכים ארוכים העלולים להיתפס במכשולים וללכוד את השחיין במים.

2.אסור לחבר או לתלות על הגוף ו/או הציוד אביזרים העלולים להיתפס במכשולים בנהר.

3.אסור לשים תיק על הגב ו/או כל דבר שעלול להיתפס ו/או להפריע בעת תנועה במים.

4.בגדים  רחבים שאינם צמודים לגוף, כמו שמלות או מעילים עלולים להפריע במים ולפיכך אסורים.

5.שימוש בכותנה אינו מומלץ בתנאי קור, כדאי בגדים סינטטיים ששומרים על חום ומתייבשים מהר.

6.כדאי להוריד תכשיטים יקרים, שרשראות צוואר ושעונים .

7.משקפיים כדאי לקשור עם חוט דק. אבל עדיף עדשות מתאימות למים באם אפשר.

8.בדוק האם מצבך הרפואי מתאים לסוג השייט. לבעלי מחלות התקפיות ובעיות גב אין מאפשרים בדרך כלל לבצע השייט. כנ"ל לנשים בהריון. על כל מחלה דווח למדריך.

9.וודא כי אתה וחבריך לסירה יודעים לשחות. הדבר יכול לעזור למנוע פאניקה בעת נפילה למים ומשפר מאוד את יכולות ההישרדות במים סוערים. אומנם רפטינג מתבצע על הסירה אבל תמיד יש להניח ששחייה במים סוערים הינה אפשרית ואף מקובלת ושכיחה במסע רפטינג בדרגה 3-5.

זכור כי כל אחד יכול לשבת בסירה גם בנהר הקשה ביותר, "אבל השיקול צריך להיות תמיד האם אוכל לשרוד במקרה של נפילה למים" .

10.וודא כי אתה וחבריך נשמעים להוראות המדריך והוראות החתירה שהוא מעביר שכן יש משמעות רבה לכך בניווט הסירה בזרמים חזקים ובנקודות קיצון בשייט.

11.מומלץ לרכוש פוליסת ביטוח המכסה פעילות אתגרית כולל רפטינג.

12.הפעל שיקול דעת ופעל גם  לפי הרגשתך. באם יש לך ספק  קל - אל תבצע את השייט .

לא משנה כמה ידע לכאורה צברתם מניסיון בבית – במקומות שאינם מוכרים לכם, הידע הזה אינו תקף ואף עלול לסכן אתכם.

 

למרות כל האמור לעיל ,שייט הרפטינג הינו אחד הפעילויות המדהימות ביותר בעת טיול ובכלל. הוא משלב ספורט ,אדרנלין, חברים וגיבוש  תוך כדי שילוב  עם טבע פראי .

כמו בכל דבר אחר בחיים יש לבדוק ולהיזהר ולבחור את המסלול בחברה הנכונה ובזמן הנכון.

 

 

 

 

 

 

דירוג נהרות בינלאומי

דרגה I: קל: זרימה קלה כמעט ללא מים לבנים, מעט מכשולים, ללא סכנת שחייה לשחיין ממוצע.

אין צורך בתצפיות, האפיק נראה למרחוק. ברובו ישר עם מעט מאוד פיתולים בזווית  כהה.  הצלה אפשרית ונגישה בקלות.

דרגה II:קושי-קל+: אשדות ישרים עם אפיקים רחבים ופתוחים ללא צורך בסיור לפני השייט. ניווט בין מכשולים  נדרשים לפעמים, חותר מנוסה יתחמק בקלות מסלעים וגלים קטנים. פציעת שחיינים נדירה ונדיר שתידרש עזרה. הצלה אפשרית ונגישה בקלות.

דרגה III:קושי-בינוני: אשדות עם גלים בינוניים ומשתנים, ייתכן קושי בניווט ביניהם, יש לגלים יכולת למלא קאנו פתוח. יש צורך ביכולות מקצועיות בשליטה ובניווט סירה, לפעמים יש צורך במעבר מדויק במקומות צרים או בפיתולים, ישנם  גלים גדולים , מסננות  ושאר סכנות אך ניתן להתחמק מהם בקלות. ישנן מערבולות גדה ואמצע זרם.

כדאי לסייר מראש או לעצור לתצפיות, שחייה ארוכה אפשרית וחילוץ עצמי קל יחסית.

סיוע ונגישות להצלה קלים יחסית.

דרגה IV:

קושי-בינוני +: אשדות חזקים, נדרשת  שליטה מקצועית בסירה. הנהר, עלול להכיל אשדות גדולים, בורות והידראוליים ללא אפשרות עקיפה. מעברים טכניים מדויקים וניווט סירה מהיר ידרשו בטווח קצר ובלחץ זמן. ידרשו פעולות חתירה אגרסיביות וסיבובים מלאים של הסירה כדי לנווט באשדות. תמרונים מסוכנים וקשים נדרשים הדורשים מיומנות רבה של הצוות. בנהר שאינו מוכר ופעיל יום יומית נדרשת עצירות לצפייה לבדיקת סכנות לפני האשד. שחיין במים בסכנת פציעה בינונית עד גבוהה, חילוץ עצמי בינוני עד קשה. הגעה של חילוץ חיצוני דורש מאמצים גדולים.

דרגה V:

קושי- קשה: אשדות ארוכים מאוד ואלימים עם סכנות מעבר לממוצע. מכשולים אינם ניתנים לעקיפה  או התחמקות, בורות רבים ואשדות בעלי שיפוע חד.נ דרש ניווט מסובך וקשה מבלי להשאיר מקום לטעויות, מכשולים מרוכזים וקרובים אחד לשני כך שזמן הניווט מתקצר ונעשה בלחץ. בריכות נדירות ו"מערבולות גדה" או "אמצע זרם"  קטנות וקשות להגעה לכניסה ויציאה. נדרש כושר גופני גבוה מהצוות. שחיין שימצא במים נמצא בסכנה גדולה לפציעה וחילוץ עצמי וחיצוני קשה ודורש מיומנות רבה.

מקצועיות ומיומנות חשובים מאוד להישרדות.

דרגה VI:


אפשרי אפשרי בכלל. למקצוענים בלבד ולא לתיירים או מתלמדים, יש לבדוק היטב מהגדה לפני היציאה לשייט ולמקם כוחות חילוץ הכי קרוב שאפשר. יש לקחת בחשבון סכנה מסכנה ממשית לחיים למרות ששייט מתרחש מידי פעם ללא  פציעות.

 

סוף

 

 

קושי-קשה קיצוני:קשה יותר מדרגה V, קושי קיצוני בניווט הסירה מלווה בחוסר וודאות וחוסר שליטה לעיתים עקב הכוחות החזקים של הזרימה. קריאת המים בעייתית וניווט  קשה מאוד, מכשולים צמודים ומרוכזים כך שאין מספיק זמן תגובה. טעויות בלתי נסבלות וטעות עלולה להביא למצבי סכנה קיצוניים. חילוץ קשה מאוד או לא


 



 
       בי"ס לחילוץ והצלה ממים זורמים                 Safe Rescue Academy 
  תד. 771, הרצליה , 46106 ,  טל:0545612617   פקס:153779100661 , www.SafeRescue.co.il ,  rafting@actcom.co.il
SwiftWater Rescue